חג פורים בפתח, והרבה הורים כבר התחילו להתכונן מראש לאירוע. חג פורים הוא הזדמנות להורים ולילדים להתחפש ולחגוג ביחד.

מחקרים מראים שהתחפשות עבור חלק מהאנשים היא סוג של חופש, רשות להיות מי שאנחנו באמת למרות שאנחנו מתחת למסיכה. זאת הסיבה שבמרבית גני הילדים יש ארגז תחפושות וילדים אוהבים לשחק משחקי תפקידים. כשהם מתחפשים, הילדים בודקים מה הם רוצים להיות, איך מרגיש להם להתנהל כדמות מסוימת – דמות שהם מכירים מחיי היום יום/ טלוויזיה/ ספר/ אגדה או דמות שלא קיימת במציאות. אפשר ללמוד הרבה על הילד שלנו ועולמו הפנימי דרך בחירת התחפושת שלו, מי הוא רוצה להיות, לאיזה דמויות הוא מתחבר, איך הילד שלנו מתנהל “בתוך” בתחפושת, האם התחפושת עוזרת לו להיפתח אלינו יותר או להבליט תכונות מסוימות.

נראה שרוב הילדים אוהבים להתחפש. עבור הילדים תחפושת זוהי הזדמנות מעולה להתנסות במשחק תפקידים, משחקי דמיון, לאמץ תכונות של הדמות המחופשת ולהיות מישהו אחר שהוא לא הם.

הדמות בתחפושת יכולה לתת לילדים שלנו “כוחות על” להתמודדויות שבלי התחפושת מאתגרות עבורם. הם יכולים לאמץ את התכונות של הדמות את המראה שלה ויש פה הזדמנות מצויינת להתחבר לעולם הפנימי ולהתמודד עם מצבים שביום יום לפעמים קשים ומאתגרים עבורם. תחפושת היא דרך מדהימה עבור ילדים לבטא את עצמם בדרך שונה – ילד ביישן יכול “לקבל” אומץ של אריה בתחפושת האריה, ילדה חסרת בטחון תקבל אומץ בתור “אלזה” או נסיכה. התחפשות מפתחת חשיבה יצירתית ויכולה לעזור למציאת פתרונות בדרך אחרת.

מאידך יש ילדים שלא אוהבים להתחפש, לא אוהבים את תשומת הלב הנלוות להתחפשות, הם מפחדים מהשוואה, וגם שלא יעמדו בציפיות מ”הדמות” שאליה התחפשו. ילדים שהתחפושת “קשוחה” להם, לרוב היכולת שלהם להפריד בין דמיון למציאות נמוכה והסיטואציה מלחיצה אותם. זה המקום שלנו כהורים להבין את הסיטואציה ולהיות שם עבור הילדים שלנו.

בחרתם, רכשתם קניתם תחפושת, אתם מתרגשים, מכינים את המצלמות והילד – הוא לא רוצה להתחפש…

אז מה עושים?

  1. תיאום ציפיות – ספרו לילדים על החג, הסבירו שכולם מתחפשים בגן, פרטו איך היום מתנהל בגן. תאמו ציפיות עם הילד במידה והוא מדבר ומתקשר לגבי התחפושות, אופי הפעילות, השמיעו את שירי החג בבית, דברו על מהלך היום ואפילו מתי ומה יאכל ביום הזה בגן על מנת להוריד מתחים, התנגדויות וליצור שיתוף פעולה במהלך היום.
  2. תנו לילדים להיות חלק מבחירת התחפושת, אני ממליצה לא להציג לילדים יותר מ 2-3 אפשרויות על מנת לא לבלבל אותם עם השפע בחנויות ובאתרי המכירה.
  3. בחרתם לילד תחפושת מראש? הראו לו אותה והלהיבו אותו לגביה. במידה והילד אינו מתחבר לתחפושת נסו למצוא פתרון יצירתי או תחפושת אחרת שהילד ירגיש איתה יותר בנוח.
  4. תנו לילד למדוד את התחפושת, לשחק איתה ולהתרגל אליה לפני יום התחפושות בגן.
  5. בחרו תחפושת נוחה, פשוטה להלבשה ובטיחותית.
  6. ויסות חושי – ישנם ילדים שסובלים מרגישות חושית והתחפושות אינן נוחות או מכבידות עליהם.
  7. יש ילדים שלא אוהבים להתחפש. אל תלחצו על הילד למדוד את התחפושת, שימו את התחפושת במקום נגיש והציע כל כמה ימים למדוד או לשחק איתה. בלי איומים, תנאים או פרסים – אי אפשר להכריח ילד להתחפש…
  8. סדר יום – פורים הוא יום של יציאה מהשגרה מבחינת מהלך היום ואופיו של היום, נסו לשמור על שגרת הבוקר של הילדים גם ביום המרגש של פורים כדי לתת להם בטחון ביום השונה הזה..
  9. תהיו אמפטיים – אם הילד מפחד או מתנגד, הכילו את הפחד והרתיעה שלו, העבירו מסר לילד שאתם מאמינים בו ובכוחות שלו ושהוא לא מאכזב אתכם.
  10. עשיתם הכל “נכון” והילד לא מוכן לשים את התחפושת בבוקר? קחו את התחפושת בשקית לגן, במידה ויתחרט התחפושת תהיה שם עבורו. כל התעקשות שלנו סביב נושא התחפושת עלולה לגרור התנגדות נוספת מצד הילד וחוסר שיתוף פעולה.
  11. הילד לא רוצה להצטלם עם התחפושת? לא קרה כלום! גם אם תצלמו אותו שבוע אחרי מחופש אני בטוחה שזה לא ישנה לו…ואני בטוח לא אספר 😊
  12. שימו לב לא לתת לילד תחושה שאתם מאוכזבים ממנו אם לא רוצה להצטלם או ללבוש את התחפושת. מערכת היחסים שלכם עם הילד חשובה הרבה יותר מתחפושת, אנחנו לא רוצים שהילד שלנו יסתובב בתחושה שהוא אכזב אותנו או לא עמד בציפיות.
  13. עדלאידע – כמעט בכל עיר מתקיימות חגיגות פורים עירוניות, מלוות במצעד תחפושות, ריקודים, פעילויות ושירים. ישנם ילדים שההמולה, הרעש, הצבעוניות וכמות האנשים אינה מתאימה להם והם חווים לחץ גדול באירועים מסוג זה. שימו לב מה קורה אם הילד שלכם, אל תתעקשו להישאר באירוע אם הוא לא מתאים לו.

לסיכום, חג פורים הוא חג של יציאה משגרה, הגן אינו נראה כמו שאר הימים, הוא מקושט חגיגית, סדר היום משתנה, כולם מגיעים מחופשים – גם הצוות וגם הילדים. ילדים אוהבים שגרה, השגרה נותנת להם בטחון. יציאה משגרה הכוללת תחפושות, מוזיקה, שינוי סדר היום וההתנהלות בגן עלולות לגרום לחלק מהילדים לחץ ורתיעה. יש ילדים שאוהבים להתחפש ויש ילדים שהתחפושות מלחיצות ומבהילות אותם כי הם אוהבים את השגרה, המוכר והידוע.

 

ואתם שהשקעתם, תכננתם, קניתם, נסעתם והיום לא הסתדר כפי שציפיתם,  שחררו וקחו נשימה, מיומנויות התמודדות עם סיטואציות ואכזבות הם חלק מהכלים שאנחנו נותנים לילדים שלנו. סיטואציה כמו פורים היא לגמרי הזדמנות לתרגל התמודדות. ותזכרו גם אם החג לא היה כלכך מוצלח – לא כל יום פורים ויש לנו שנה שלמה להתכונן עד שיגיע שוב…