חגים הם יציאה משגרה. ערב פסח הוא חג מאתגר משום שבנוסף לארוחה משולבים שירים ומנהגים שלא חווים באף חג אחר…

חשוב לזכור שתינוקות וילדים לא מבינים את משמעות החג ולשבת בשולחן החג עלול להיות מאתגר עבור כל המסובים לשולחן.

מבחינת תינוקות ארוחת החג היא גירוי יתר אחד גדול, המון אנשים, ריחות, שירים, דיבורים ורעש וכמובן יציאה משגרה קיצונית מאוד יחסית לימים רגילים.

מבחינת ילדים ארוחת החג יכולה להיות מסיבה אחת גדולה או היצמדות גדולה מאוד להורה.

כמה טיפים על התמודדות עם ערב ליל הסדר עם ילדים ותינוקות:

  1. נסו להקדים את ארוחת החג כדי שהילדים לא יהיו בעייפות יתר.
  2. במידה ואתם מתארחים אני ממליצה להגיע מוקדם, להצטלם ולתת לכולם להנות מהילדים. לפני שהם נכנסים לעייפות וגירוי יתר.
  3. אם יש אפשרות – נהלו את שגרת הערב בחדר צדדי והשכיבו לפי זמן השינה של התינוקות שלנו.
  4. אם התינוק מתקשה להירדם בגלל הרעש צאו איתו לסיבוב בעגלה בחוץ כדי לנתק את המולת החג ולעזור לו להיכנס לשקט ואווירת שינה.
  5. לבוש – הלבישו את התינוק בבגדים נוחים ונעימים למרות שמדובר בחג ואנחנו רוצים להתלבש חגיגי. במידה ומדובר בילדים – בחרו איתם הציגו להם מראש את הבגדים לערב החג על מנת להימנע מוויכוחים, לחץ וריבים רגע לפני הארוחה.
  6. הקשיבו לתינוקות שלכם – החג הוא למבוגרים, לתינוקות ארוחת החג היא אוסף של גירויים ובטוח שהם לא יזכרו ממנה כלום. אם התינוק מתקשה אל תכפו עליו הישארות בארוחה או זמן עיירות.
  7. אל תכריחו את הילדים לאכול או לשבת לשולחן – במידה והם לא רוצים להשתתף בארוחה אפשרו להם לאכול לחוד או לשחק על מנת שלא להתעסק בחינוך כל הערב.
  8. מפגשים משפחתיים וארוחות חג אינם זמן חינוך – הגדירו מראש בינכם ההורים מה אתם מאפשרים, ומה הם גבולות מבחינתכם בערב החג. אם הילדים מדברים אפשר לתאם איתם ציפיות והגדירו מראש מה אפשר ומה לא.
  9. לא כל הילדים ירגישו נוח עם ההמולה של המשפחה והחג – אל תאלצו את הילדים להיות נחמדים ומסבירי פנים למשפחה ולאורחים, תנו להם את הקצב והזמן שלהם. אל תכריחו אותם לחבק ולנשק את המשפחה. ככל שהציפיות מהם ירדו כך שיתוף הפעולה יעלה.
  10. במידה ואתם מארחים – שתפו את הילדים בהכנות, בעריכת השולחן, בהתלבטות לגבי סידורי הישיבה. תחושת חשיבות ושייכות הם אבני דרך לילדים שלנו וחשובים למערכת היחסים.
  11. הכנה מראש – אני ממליצה להכין את הילדים מראש לגבי ערב החג, במילים אחרות – תטרימו. הסבירו מראש לילדים לגבי ערב החג, מי מגיע, מה נאכל, איך יתנהל הערב.
  12. במידה והילד שלכם בררן באוכל – דאגו לו מראש לאוכל שהוא אוכל או לחילופין הציעו לו לאכול לפני היציאה מהבית כדי למנוע מצב שלא יאכל את ארוחת החג ונתעסק רק בזה.
  13. הסיבות העיקריות לטנטרומים של ילדים הן: רעב, עייפות וגירוי יתר. ארוחת חג עשויה לכלול את כל המרכיבים הנ”ל… נסו להיות בקשב לסיטואציה.
  14. יציאה משגרה לא משבשת הרגלים – ליל הארוחה עצמו עלול להיות משובש וגם היום אחרי אבל המפתח הוא לחזור להרגלים הישנים והטובים במהרה כי אין על שגרה.

עוד טיפ קטן ממני לגבי החג ובכלל, הקשיבו לקול הפנימי שלכם – אתם מכירים הכי טוב את התינוקות וילדים שלכם ומה שטוב עבורם – גם בארוחת חג וגם אם מדובר בילד ראשון .

חג שמח!