שנת הלימודים בפתח, עוד רגע הילדים יכנסו למסגרת והכל משתנה…

כניסה למסגרת חדשה ולפעמים אף למסגרת מוכרת מציבה לילדים שלנו אתגרים והתמודדויות חדשות

זכרו, שינוי השגרה קשה גם לקטנים וגם לגדולים (לנו ). לא רק הילדים שמתחילים מסגרת חדשה יחושו קושי – גם הילדים שחוזרים למסגרת המוכרת עלולים להתקשות בגלל המעבר בין החופשה לשגרה החדשה. איך נוכל לעזור לילדים שלנו לעבור את התקופה הראשונה בקלות ובכיף?

הפתרונות ממש פה:

  1. הטרמה, הטרמה ועוד קצת הטרמה

וכמו שאני תמיד אומרת – תתחילו לחפור! ספרו לילדים מה עומד לקרות, ספרו על על הגן, איפה הוא נמצא, על הגננות – שמותיהן, סדר היום, על הילדים שיפגשו, על החצר ועל שלל הפעילויות בגן… חזרו על ההסבר כל יום ואפילו פעמיים ביום. סיימו תמיד את המשפט בכך שאתם תגיעו לקחת אותם בסיום היום ותבלו יחד. הילדים שלנו מבינים הכל, והם סומכים עלינו שנעשה את הכי טוב בשבילם.

  1. תתחילו לתרגל שיגרה

כמה ימים לפני הכניסה למסגרת ובימים הראשונים של המסגרת כדאי לשמור על שגרה קבועה בבית כפי שהילד רגיל ומכיר, אין צורך לתרגל עם הילד את סדר היום של הגן. כן כדאי ורצוי להתחיל להשכיב לישון בערב בשעה המותאמת לגילו, ולהעיר בבוקר בשעה הסמוכה לשעת הקימה למסגרת כדי שלא יהיו לו קשה מדי לקום בימים הראשונים ללימודים.

  1. שגרת בוקר ושגרת ערב

שגרת בוקר בערב הן הפעולות הקבועות שאנחנו עושים כשקמים ולפני השינה. סדר פעולות קבוע ועוגנים ביום עוזרים לילדים שלנו לקבל בטחון ולכן כדאי להקפיד עליהם – בעיקר עכשיו רגע לפני הכניסה למסגרת.

שגרת בוקר מתחילה אצל הקטנים על שידת ההחתלה בהחלפת בגדים וחיתול. אצל הגדולים שגרת הבוקר מתחילה בחדר האמבטיה שם הם יתפנו, יחליפו בגדים, יצחצחו שיניים ויצאו כמעט מוכנים ליציאה כדי לחסוך ויכוחים וחוסר הסכמות בבוקר.

שגרת ערב היא סדר הפעולות לפני השינה אוכל, מקלחת, (לקטנים בקבוק) טקס שינה וכניסה חלקה לשינה בשעה המתאימה לגילם.

  1. אל תוסיפו שינויים

שלב הכניסה למסגרת הוא שלב מאתגר גם לילד וגם להורה ולכן שינויים נוספים כמו תהליכי לימוד שינה עצמאית, הפסקת הנקה, חשיפה למוצקים, העברת חדר וכו’ כדאי ורצוי לדחות לתקופה של אחרי ההסתגלות למסגרת (שבוע זה גם בסדר). למרבית הילדים  נדרשים לכוחות נפשיים רבים כדי להתמודד עם המצב החדש והפרידה מההורה ולכן אין צורך וכדאי לא להעמיס עליהם מעבר.

  1. חפצים מוכרים

שלחו עם הילד לגן חפץ שהוא מכיר ורגיל אליו, בימים הראשונים רוב הגננות יאפשרו לילדים להיות עם החפץ כדי לעזור לו להיות בביטחון במסגרת החדשה. אצל תינוקות –  בקבוק ומוצצים שהם מכירים ורגילים אליהם  (כדאי ועדיף כמובן לסמן אותם שמית כדי שהצוות לא יתבלבל). במידה והילד ישן בגן, שלחו מצעים עם “ריח של בית” וחפץ מעבר במידה וקיים על מנת שהילד יחוש ביטחון לישון במקום חדש.

  1. אל תפצו את הילד על הכניסה למסגרת

מסגרת היא לא עונש לילד. מדובר בשינוי אך לא תמיד בהרעת תנאים. אל תרגישו צורך לפצות את הילד כי הוא נכנס לגן. הילדים שלנו מרגישים אותנו ואם ירגישו שאנחנו רוצים לפצות יבינו שאולי יש סיבה וביטחונם במסגרת ובמטפלות/ גננות יתערער.

  1. כניסה הדרגתית לגן

כניסה הדרגתית עם זמן הסתגלות מאוד חשובה גם לתינוק וגם להורה. מדובר בשינוי משמעותי לשני הצדדים. אין טעם להאיץ את זמן ההסתגלות. רוב התינוקות מסתגלים תוך שבוע +- למסגרת החדשה אבל כל תינוק בזמן שלו. כפי שלא כולנו דומים כך גם התינוקות שלנו שונים זה מזה וכל אחד צריך זמן הסתגלות שונה למסגרת. סמכו על המטפלות שהן בעלות ניסיון רב וסמכו על הילדים שלכם.

  1. פרידה בגן

הקפידו להגיד שלום לתינוק ולעשות טקס פרידה מסודר. תגידו משפט קבוע לפרידה, חיבוק, נשיקה ואמרו שלום. הכינו את התינוק מהבוקר לפרידה (זוכרים את החפירה מהסעיף ה-1? J ). ספרו לתינוק מי הולך להיות בגן ומה הולך לקרות, ספרו לו שאתם הולכים לעבודה/סידורים ומי יגיע לקחת אותו. כשאנחנו יודעים מה הולך לקרות תחושת הביטחון שלנו עולה.

השתדלו לצאת 10 דקות לפני הזמן מהבית כדי שלא תהיו לחוצים בפרידה. אל תיעלמו לילד שלכם, זה עלול לגרום לסטרס ובכי.

  1. אל תיכנסו למאבקי כוח

הילד לא מוכן להיפרד? תנו לו עוד דקה, שתיים אפילו יותר. רדו לגובה העיניים, שבו איתו ושחקו מעט. כשתרגישו שהוא מוכן לעזוב אתכם המשיכו בטקס הפרידה מהסעיף הקודם.

  1. פנים מוכרות

נסו להפגיש את הילד עם ילדים נוספים מהגן לפני הכניסה לגן. פנים מוכרות יוצרות תחושת בטחון אצל כולנו בכלל ואצל ילדים בפרט.

  1. העבירו לילד מסר שאתם סומכים עליו וגם על המטפלות

חזרו על שמות הגננות בבית ובדרך לגן ומהגן הביתה. גם אם יש לכם ביקורת או חוסר שביעות רצון מההתנהלות בגן, שימו לב שהילד אינו שומע אתכם מספרים על כך לאחרים. בנושף, עדיף שלא תשאלו את הגננות באיסוף איך הוא היה כדי לא “לדבר מעל הראש שלו” וכדי שתשומת הלב הבלעדית באיסוף תהיה למפגש עם הילד ולא כלפי הגננת.

  1. זמן הגעה לגן

ישנם ילדים שעבורם להגיע לגן מוקדם – ראשונים, עושה את כל ההבדל בפרידה. יש ילדים (כמונו בדיוק) שמרגישים בטחון כאשר הם מגיעים לגן והוא עדיין מסודר והאווירה רגועה. אלה הילדים שאוהבים ליצור את הסיטואציה ולקבל את פני הילדים הנוספים שמגיעים, התחושה שהאחרים ומצטרפים אליהם נותנת להם ביטחון. לעומתם, ישנם ילדים שקל להם יותר להיכנס לסיטואציה קיימת, שיש כבר פעילות והתרחשות בגן. שימו לב מה אופיו של הילד שלכם ומה מתאים לו, האם הוא מרגיש נוח יותר כשמגיע ראשון או כשמגיע כשיש התרחשות בגן. השתדלו להתאים את זמן ההגעה של הילד לגן עם אופיו כדי להקל עליו בהסתגלות.

  1. אל תשוו

לילדים בדיוק כמו למבוגרים אופי וטמפרמנט שונים אחד מהשני. כל ילד הוא אינדיבידואל. השוואות לילדים אחרים – חברים שנכנסו לשחק או לאחים הגדולים רק מכניסות לחץ וחוסר ביטחון לסיטואציה. אנחנו רוצים ילדים שמבטאים את הקשיים שלהם גם אם זה מקשה עלינו כדי שנוכל לעזור ולתת להם כלים לצלוח את המצבים המתסכלים.

14. זמן ילד

ילדים חווים זמן אחרת מאתנו. דקה נראית להם כמו שעה והם לא מסוגלים לכמת ולאמוד את הזמן. הסבירו לילד בפירוט מתי תגיעו לקחת אותו. הסבירו שתגיעו לפני או אחרי שישן צהריים. גם אם נראה לכם שהוא אינו מבין, אני מבטיחה לכם – להם מבינים! הדבר הכי חשוב שהם מבינים הוא שהקדשתם להם זמן והסברתם להם מה הולך לקרות היום (זוכרים את סעיף 1?) תחושת החשיבות של אנשים בפרט וילדים בפרט עולה ככל שאנחנו נשתף אותם וניתן להם יחס מכובד, בדיוק כמו שאנו רוצים לקבל.

 

עכשיו, כל מה שנותר לי לאחל הוא בהצלחה לכולנו ושנה טובה