חופשים? נופשים? נשארים בבית? עוד רגע הקייטנות מסתיימות והחופש עם הילדים מתחיל,

אם אתם עם הילדים בחופשה בבית וצריכים להעביר שבוע/שבועיים/חודש בזמן איכות יש כמה עקרונות ששווה לשמור כדי לצלוח את החופש הגדול בהנאה:

  1. הכי חשוב לזכור הוא שספונטניות פחות עובדת עם רוב הילדים והתינוקות, ישנם ילדים ותינוקות שלא מתמודדים טוב עם חוסר וודאות. ולכן תכננו, תכננו, תכננו – תכנון מראש של החופש וחלוקת הימים מקלה על ההתנהלות היומיומית של ההורים והילדים.
  2. סדר יום – גם בחופש חשוב לשמור על שגרת הבוקר של הילדים שלנו – אל תוותרו על צחצוח שיניים, התלבשות, ארוחת בוקר וכל שאר המרכיבי השגרה היומיומית של הילדים שלנו שעוזרים להם להתחיל את היום.
  3. הגדירו מראש ימי בית – יום בפיג’מה כדי לחוות יציאה משגרה.
  4. אין צורך לתכנן את סדר היום לפרטי פרטים אבל תכנון כללי תמיד נותן מסגרת שקל להתנהל בה.
  5. רשימות – ערכו רשימה של פעילויות בבית ובחוץ שיכולות להיות רלוונטיות לימי החופש, ניתן ורצוי לשתף את הילדים בבחירת אופי הפעילות ותכנון השבוע.
  6. אפשר לבלות גם בבית – סרט ביתי, בריכה במרפסת, מסלול מכשולים ביתי, פיקניק בסלון וכו.
  7. אם יצאתם לפעילות מחוץ לבית הצטיידו באוכל, לבוש קל, קרם הגנה, כובע, מים ובגדי החלפה ברכב ובתיק כדי שתוכלו לזרום עם היום
  8. תוכנית גיבוי – חשובה למקרה ומשהו משתבש בתוכנית המקורית שלנו: משחקים לפקק, פעילות במקום סגור במידה ויש עומס חום, הירדמות ברכב שמעכבת את הלוז וכו.
  9. עוגנים קבועים במהלך היום מקלים על המבוגרים ועל הילדים. ארוחת צהריים בשעה קבועה, אוכל מוכר, טקס שינה שמתקיים באותו האופן, שעת השכבה עם מרווחי עירות מותאמי גיל,אל תוסיפו ארוחות לילה. בנוסף כדי לתכנן את היום בהתאם לגיל ומסוגלות הילד כדי לא להגיע להתמודדות עם עייפות יתר.
  10. תיאום ציפיות – תאמו ציפיות עם הילד במידה והוא מדבר ומתקשר לגבי מיקום הפעילות, המשתתפים, מהלך היום ואפילו מתי ומה תאכלו כדי לתת לו אפשרויות בחירה וגם על מנת להוריד מתחים, התנגדויות וויכוחים במהלך הפעילות.
  11. מינונים – מננו את הפעילויות. פעילויות רבות עשויות לגרום להצפה חושית ורגשית אצל הילדים שלנו. ההתרגשות, החום, היציאה מהשגרה עלולים לגרום להתרגשות רבה אצל ילדים. לפעמים הפחות הוא היותר 😊
  12. להגביל או להגמיש? -תלוי! ילדים זקוקים לחופש גם מגבולות אבל בתחום הסביר. גבולות נותנים בטחון ומסגרת התנהגות לילד וגם עוזרים לו לווסת את עצמו.
  13. למידה – החופש הוא הזדמנויות מצוינת לתרגל שינה עצמאית, ללמד גמילה מחיתולים, עצמאות בפעולות יומיומיות, לשחק משחקים לבחון ויכולות פיזיות חדשות, לחשוף למאכלים והרגלים חדשים ולתרגל ביחד גם מיומנויות קוגניטיביות.
  14. התפרצויות זעם וטנטרומים מופיעים לרוב אצל ילדים רעבים ועייפים – תכננו זמן מנוחה במהלך היום.
  15. משימות – ילדים אוהבים להרגיש מועילים וחלק מהמשפחה, משימות בית קלות כמו סידור צעצועים או סידור הסלון, תליית כביסה, הכנת אוכל הם חלק מהפעילויות שילדים במגוון גילאים יכולים לקחת בהם חלק כדי שנוכל לחזק אצלם את תחושת המועילות שמשפיעה בקשר ישיר על תחושת השייכות.
  16. מסגרות חינוכיות מאתגרות את ילדנו בתקשורת, התמודדות חברתית, פעילויות פיזיות והשהייה בהם לרוב מעייפות יותר מאשר בבית, קחו בחשבון שיש ילדים שיתקשו להירדם במהלך היום או הלילה במידה ולא היו מספיק פעילים במהלך היום. דאגו לפעילויות מאתגרות חושית, פיזית וקוגניטיבית.
  17. השקעתם, תכננתם, קניתם, נסעתם והיום לא הסתדר כפי שתכננתם? קחו נשימה, מיומנויות התמודדות עם סיטואציות ואכזבות הם חלק מהכלים שאנחנו נותנים לילדים שלנו וחופשה וזמן משותף הם הזדמנות לתרגל התמודדות.

תזכרו שמחר יום חדש והוא לגמרי יראה אחרת…