החורף עוד רגע כבר פה ואיתו גם הצינון, הליחה והנזלת…

הצטננות היא המחלה האנושית הכי נפוצה בעולם. הצטננות היא זיהום בדרכי הנשימה העליונות הגורמת להפרשות מדרכי הנשימה העליונות – נזלת וגם מהריאות – ליחה.  תינוקות סובלים מאוד מצינון בגלל שהם אינם יודעים לקנח את אפם ולהיפטר מהנזלת ומהליחה. בנוסף, צינון משפיע על מעברי הנשימה של התינוקות מה שמקשה עליהם לנשום ולאכול באופן רגיל.

למה הצינון מופיע דווקא בחורף?

מחקרים מצאו שיש קשר בין מזג אויר קר לבין זיהומים בדרכי הנשימה – הצטננות. הקור משפיע על ההצטננות בשלוש דרכים:

  1. מיעוט בפעילות גופנית וירידה בשהייה באוויר הפתוח יוצרים מחסור באוויר צח שחיוני לצורך פעילות תקינה של מערכות הגוף ובעיקר למערכת החיסונית.
  2. כשקר אנחנו לרוב נשהה בחללים סגורים ולא מאווררים. במקומות סגורים תחלופת החמצן יורדת ויש מחסור באוורור. כתוצאה מכך נוצרת האפשרות להעברת נגיפים בין אנשים
  3. טמפרטורת גוף נמוכה מעלה את הסיכוי להתפתחות מחלות. נמצא במחקרים שיש קשר בין חשיפה לקור לבין הופעת סימני הצטננות. זה לא אומר שנעטוף את הילדים שלנו בשכבות מרובות כי גם חימום יתר אינו מומלץ עבור התינוק.

 

אז איך תינוקות נדבקים?

דרך המבוגרים או האחים בגנים או בתי הספר. מספיק שנגענו בכפתור מעלית או מעקה שאדם חולה נגע בו או התעטש לכיוונו ונחשפנו ואם אנחנו נחשפנו כך גם התינוקות שלנו. אין לנו אפשרות למנוע מחלות – החיידקים והווירוסים הם חלק מחיינו. היתרון במחלות הן שככה נבנית מערכת החיסון של התינוקות שלנו.

מה עושים כשהתינוק שלנו מצונן?

  1. נגביה מעט את האזור מתחת לראשו של התינוק. נשים שמיכה או מגבת מתחת למזרן על מנת ליצור הגבהה קלה כדי לעזור לו לשאיפת אויר בקלות
  2. מרק עוף ומשקאות חמימים – נוזלים צלולים וחמימים מסייעים לניקוי טבעי של דרכי הנשימה. במידה והתינוק שלנו מעל גיל חצי שנה ניתן לתת מרק עוף – את מי המרק. אם התינוק אוכל תמ”ל מומלץ לתת לו אותו חמים ולא בטמפרטורת החדר.
  3. נוזלים – הקפידו שהתינוק שותה מספיק, במידה והתינוק מעל גיל 6 חודשים הציעו מים. הנוזלים מנקים את דרכי הנשימה ומחזירים את הנוזלים שאבדו עם הנזלת והליחה.
  4. מי מלח – ניתן לשים מעט מי מלח באפו של התינוק, מי המלח מייבשים את ריריות האף ועוזרים להוצאת הנוזלים וייבוש הנזלת
  5. שואבי נזלת לתינוקות – ניתן להשתמש בשואבי נזלת כדי להקל על התינוק שלנו להוציא את הנוזלים מהאף. שימו לב שאינכם משתמשים בכוח, שהשואב הגייני, שאתם לא עושים שימוש תכוף מדי על מנת לא ליצור תלות של התינוק בשואב הנזלת.
  6. עיסויים הם פתרון מעולה עבור תינוקות רכים במצבים של שיעול וצינון. המטרה בעיסוי היא שחרור של הנוזלים החוסמים את מעברי הנשימה. היתרון בעיסוי הוא שניתן לחזור כמה שרוצים על העיסוי מבלי לחשוש.

כיצד נעסה את התינוק שלנו כשהוא מצונן?

העיסוי לצינון הוא עיסוי בפנים, אין צורך בשמן או קרם לעיסוי.

השכיבו את התינוק על גבו כאשר ראשו בגובה גופו או מוגבה מעט מהגוף.

  1. נתחיל בלחיצות מעל הגבה ובעצם של ערובת העין. 20-30 לחיצות.
  2. תיפוף קל על הסינוסים של המצח ועל עצם הלחי. 20-30 תיפופים בכל אזור. נקפיד לעשות זאת בשני צדי הפנים במקביל.

כיצד נעזור לתינוק שלנו במצבים של גודש, ליחה ושיעול?

נשכיב את התינוק על גבו על משטח ישר כאשר ראשו בגובה גופו או מעט מוגבה. עיסוי זה מומלץ לעשות כשהתינוק בלי חלק עליון (חממו את החדר קודם). ניתן להשתמש בקרם או שמן לעיסוי תינוקות (שנבדק מראש לאלרגיה כמובן). במידה ואתם משתמשים בשמן אל תחממו אותו לפני.

  1. שפשפו את ידיכם זו בזו על מנת לחמם אותן. במידה ואתם משתמשים בשמן, שימו שמן על הידיים ואז שפשפו את הידיים זו בזו.
  2. תנועת “ספר פתוח” – הניחו את ידיכם על בית החזה של התינוק ופתחו את הידיים מכוון פנימה (הסטרנום) החוצה. אין צורך להפעיל כוח. חזרו על התנועה של פתיחת בית החזה כמו מספר פעמים.
  3. תופפו בכריות האצבעות על בית החזה של התינוק (שוב, אין צורך להפעיל כוח). כעת, חזרו על תנועת “ספר פתוח” מספר פעמים.
  4. הפכו את התינוק והשכיבו אותו על הבטן. בצעו את הסעיפים הקודמים באזור הגב העליון של התינוק כשהוא שוכב על בטנו (ספר פתוח, תיפופים, ספר פתוח). שימו לב, בשלב זה יש סיכוי שהתינוק ישתעל או יפלוט מעט ליחה.

*שימו לב

  1. מומלץ לא לעסות תינוק שעבר חיסון לפחות 24 שעות ממתן החיסון (גם אם אין נגיעה באזור החיסון בעת העיסוי).
  2. הקפידו לעסות את התינוק כשהוא נמצא במקום בטיחותי כמו מזרן פעילות או מרכז המיטה שלכם ואין סכנת נפילה.
  3. אל תעסו תינוק בוכה. במידה והתינוק בוכה הפסיקו את העיסוי, הרגיעו, חבקו ונסו שוב
  4. מומלץ להוסיף שיר או דקלום כדי שהתינוק יתרכז בעיסוי ובמבט שלנו תוך כדי העיסוי וכך נעבוד במקביל גם על קשר עין, תקשורת וניצור בונדינג.
  5. עיסוי אינו מחליף המלצה או טיפול רפואי לתינוק.

 

**שימו לב – כל הרשום לעיל אינו מחליף ייעוץ רפואי או פניה לרופא, במידה ויש לתינוק חום גבוה או קשיי נשימה פנו לרופא מיידית לקבלת טיפול רפואי מתאים.