שכיבה על הבטן היא הבסיס להתפתחות התינוק. כשתינוק נמצא על הבטן הוא מתמודד עם כוח הכובד, חש את גופו, מרגיש את משקל אבריו, עמוד השדרה והשלד מתארגנים ביחס לרצפה, מערכת שיווי המשקל נכנסת לפעולה ומתרחשת למידה בכל המערכות החושיות.

הזדקפות מאורגנת של התינוק במהלך שכיבה על הבטן מבססת גם את היכולת של התינוק להפריד בין שני חלקי הגוף, העליון והתחתון וגם להשתמש בחמשת חושיו.

הזדקפות היא התנועה המובילה והראשונית להתפתחות. דרך שכיבה על הבטן תינוקות לומדים לא רק להרים את הראש, השכיבה היא הבסיס להתהפכות, זחילת גחון, ישיבה, זחילת 6 וכמובן הליכה. יכולת הזדקפות התינוק בשכיבה על הבטן תשפיע גם על זקיפות קומתו בהליכה בהמשך.

זכרו (1), כאשר התינוק שלנו בוכה, אין למידה!

במידה והתינוק שלכם בוכה במהלך השכיבה על הבטן, הרימו אותו, חבקו, נחמו ולאחר מכן נסו להשכיבו שוב על הבטן כשהוא רגוע.

וכמו שאני תמיד אומרת בסדנאות שלי: בוכה מרימים, מתלונן משאירים

זכרו (2), שכיבה על הבטן היא פעולה מאתגרת לרוב התינוקות. לכן, מספר דקות קטן עם הרבה חזרות מספיק בהתחלה. הדרך להצלחה היא התמדה! ככל שתתרגלו יותר כך זמן הבטן של התינוק שלכם יתארך.

 

8 טיפים לעידוד התינוק לשכיבה על הבטן:

1. השכיבו את התינוק על הבטן בזמן ערות כשהוא רגוע ונינוח. השתדלו לא להשכיב את התינוק מיד לאחר האוכל. לא מומלץ לתרגל אחרי שעות ערות מרובות כשהתינוק עייף ומוצף בגירויים.

2. השכיבו את התינוק על הרצפה על גבי משטח פעילות או מזרן כדי שירגיש את התנגדות המשטח אך יהיה מוגן מנפילה פתאומית של הראש.

3. כשהתינוק על הבטן עסו את פלג גופו התחתון (טוסיק ורגליים) לכיוון הרצפה. המטרה היא להעביר מסר למוח שבהרמת הראש פלג הגוף התחתון אינו “משתתף” במאמץ ונשאר צמוד למשטח.

4. בהזדקפות התינוק על הבטן ישנו שימוש בשרירים הכופפים והזוקפים של הגב. לכן, כשהתינוק שוכב על הבטן ניקח 2 אצבעות ונעביר משני צידי עמוד השדרה של התינוק מהאגן עד הצוואר ובחזרה כדי להעביר מסר לגוף ולמוח שזה האזור שאמור “לעבוד” כדי להזדקף. ידינו השנייה תהיה מונחת על הטוסיק של התינוק כדי שלא ישתמש בשרירי האגן כדי להזדקף. אפשר להעביר את האצבעות בתנועה רציפה או “ללכת” עם האצבעות משני צידי עמוד השדרה. שימו לב לא לגעת או להפעיל לחץ על עמוד השדרה של התינוק בשום שלב.

5. כשתינוק מזדקף הוא נשען על המרפקים. הקפידו שהמרפקים יהיו ממוקמים בדיוק מתחת לכתפיים בקדמת הגוף. במידה והמרפקים אינם מתחת לכתפיים, נגרור אותם על המשטח כדי שימוקמו מתחת לכתפיים. נטפח בצידי הזרועות כדי להעביר מסר לגבי מיקום המרפקים וכדי לעודד את התינוק להישאר בתנוחה.

6. כשהתינוק שוכב על הבטן שכבו מולו בתנוחה זהה בגובה העיניים, צרו קשר עין, דברו איתו, חייכו אליו והצחיקו אותו כדי לגרום לו למוטיבציה להישאר בתנוחה. ניתן לטפוח על המשטח בקצב אחיד או משתנה כדי לעורר את תשומת ליבו ולהסיח את דעתו מפעולת ההזדקפות שלעיתים קשה לתינוק. בתרגול אני ממליצה לשלב אחים גדולים, בני זוג ואפילו חיות מחמד

7. במידה ותינוקכם לוקח מוצץ ניתן לגרות אותו להרים את ראשו ע”י שימוש במוצץ. בנוסף, ניתן לעודד את התינוק להרמת הראש בעזרת רעשן קטן וצבעוני, נרשרש מולו עם הרעשן ונגרום לו לעקוב אחריו עד להזדקפות.

8. הצמידו את משטח הפעילות למראה כדי שברגע שהתינוק ירים את ראשו הוא יראה את פניו ופניכם במראה כך תשיגו 2 מטרות: הראשונה, התינוק יזהה את פניכם במראה ויחוש רצון להרים את ראשו, המטרה השניה היא לחשוף את התינוק למראה פניו כדי שבהמשך יזהה את עצמו ודמותו.