מחפשים פתרון מהיר, נעים, רגוע ונכון להרגיע את התינוק שלכם? לטפל בהתקף גזים? להרדים בעייפות יתר? ולעזור לתינוק להיכנס לשקט?
הפתרון שלכם הוא מתו”ק.

מתו”ק – מגע, תנועה וקול

כשתינוק בוכה יש סיבה – תמיד! תינוקות לא בוכים סתם, הם לא עושים לנו דווקא ובכי ממש לא מפתח את הריאות (!). תינוק בוכה כי יש לו צורך שעלינו לתת לו מענה.
במידה והתינוק שלנו לא רעב ואנחנו לא מצליחים להרגיע את הבכי. מתו”ק זה ה-פתרון.

מתו”ק היא ראשי התיבות של מגע, תנועה ו-קול. אנחנו מרגיעים את הבכי ועוזרים לתינוק להיכנס לשקט. על ידי שימוש במתו”ק אנחנו נותנים לתינוק תחושת ביטחון מיידית וחוויה רחמית מוכרת.
אז איך משתמשים במתו”ק?

❤ מגע
נאסוף את התינוק בזרועותינו בתנוחת ערסול, התינוק “ינוח” ויוחזק בין זרועותינו כאשר ידיו בקו האמצע, בית החזה שלו נינוח ובטנו רכה. גבו של התינוק במצב כעור. נחזיק את התינוק חזק וצמוד לגופנו כדי שירגיש בטחון ואת חום הגוף שלנו. במידה והתינוק לוקח מוצץ זה הזמן לתת לו. אפשר לטפוח על המוצץ קלות במהירות זה ממש עוזר להשאיר את המוצץ בפה כשהתינוק לא רגוע.
❤ תנועה
הוספת תנועה היא השלב השני, התנועה מוכרת לתינוק מהרחם. נעשה פיסוק ברגליים, נכופף את הברכיים ונעלה חזרה מספר פעמים (ממש סקווט). למה? כי התנועה מדמה את תחושותיו של התינוק ברחם כשמי השפיר עלו וירדו כשהאמא בתנועה. הקצב הוא קצב פעימות הלב – איטי ורגוע. נקפיד להמשיך להחזיק את התינוק בערסול כל הזמן. אני ממליצה לא להשתמש ב”ניעורים” או בתנועות מהירות משום שהן מעייפות ומכניסות חוסר שקט לגופנו ולגופם של התינוקות. סיבה נוספת לא להשתמש בנענוע היא שככל שהילד גדל והבכי גובר כך גם התנועה מסלימה… במידה וקשוח לכם לעשות סקווטים, התהלכו בחדר. נמשיך עם כיפופי הברכיים לסירוגין עד שהתינוק נכנס לשקט ונרגע.
❤ קול
השלב השלישי בתהליך הוא הוספת קול. נשתמש בנעימה או זמזום מונוטוניים ורגועים. (באופן אישי אני לא אוהבת להשתמש ב-ששששששש המפורסם עם קטנטנים לאורך זמן כי הוא מעייף) נעלה את הקול שלנו לגובה הבכי של התינוק במידה והוא בוכה ונרד עם העוצמה ככל שעוצמת בכיו של התינוק יורדת. יתרון נוסף בזמזום או שירה הוא שהתינוק מרגיש את תנודות הקול בבית בחזה שלנו וזה ממש מרגיע.
❤ עוד קצת מגע
אם התינוק לא נרגע בשלבים הקודמים נוסיף טפיחות עם אחת הידיים על גופו של התינוק. לפי הנוחות ומיקום הידיים שלנו נטפח על גבו או מותנו בצד החיצוני לנו טפיחות מונוטוניות בקצב פעימות הלב. אופציה נוספת היא להניח את היד שלנו (הנגדית לראש התינוק) על פניו של התינוק. המגע משרה רגיעה וגם יוצר מעט החשכה ועוזר לתינוק לא להיות מוסח מגירויים.

ברגע שהתינוק נרגע נתחיל להוריד שלבים בהדרגה. קודם כל את השלב שהכי מעייף אותנו ובהמשך את כל השאר. הדבר הראשון שאני מורידה הוא כיפופי הברכיים משום שזה השלב המעייף ביותר בתהליך עבורי (אל תספרו למאמן שלי ?). לאחר מכן אני מורידה את הקול אבל תמיד נשארת עם תנוחת הערסול המחזיקה. במידה והוספתי מגע נוסף של טפיחות הוא ירד ראשון ואחר כך כל השאר. תורידו מה שמתאים לכם קודם – אין לזה חשיבות מלבד ההדרגה והנוחות שלכם.

 

כמה זמן לוקח לתינוק להירגע במתו”ק? הכי הרבה 3 דקות!

מתו”ק מעניק בטחון ורוגע, מאפשר לתינוק לשחרר את ההחזקה השרירית ולהרפות את גופו. המגע צריך להיות נוכח – תנועה מהברכיים וקול נוכח וברור וטפיחות על צד התינוק או הנחת יד על פניו. ככל שהתינוק פחות רגוע נוסיף שלבים ונעלה את עוצמת הקול שלנו כשהתינוק נרגע – נוריד. נזכור שיש לנו בארגז הכלים כרגע 4 כלים יעילים ולכן נשתמש בהם בהדרגה (ערסול, כיפופי ברכיים, קול ובמידת הצורך טפיחות). היתרון בשלבים הוא שהם עוזרים גם לנו להירגע ולהיכנס לשקט…

מענה של מתו”ק עוזר מאוד במצבי גזים. התנוחה המעורסלת עוזרת לתינוק לשחרר גזים והוא מרגיש בטוח ומוחזק. בנוסף, המוצץ עוזר לשחרר את השרירים הטבעתיים.

מתו”ק מעולה במצבים של עייפות יתר. בעזרת מתו”ק הפרידה מעולם הערות לעולם השינה תהיה רכה וחלקה יותר ולא יידרשו מאתנו ההורים מאמצים מתישים. תוכלו לראות שככל שתתמידו במתו”ק לאט לאט זמן הכניסה לשקט יהיה מהיר יותר ולא “נעבוד” כל היום בהרדמות. זוהי מתנה נפלאה שאנחנו נותנים לתינוק שלנו, מתנת כניסה לשקט.

מתי מתו”ק לא יעבוד? כשהתינוק שלנו רעב. כשתינוק רעב רמת הסוכר בדם שלו יורדת והוא זקוק למזון לשם הישרדות. תינוק רעב לא יירדם ולא יירגע עד שלא יקבל אוכל.