מתי נותנים טעימות? ולמה

על פי המלצות משרד הבריאות ניתן לחשוף תינוקות למזון מוצק במרקם המתאים לתינוק מגיל 4 חודשים. תזונת התינוק בחצי השנה הראשונה צריכה להיות חלב אם או תמ”ל בלבד. כשתינוק מגיע לגיל 6 חודשים הגוף שלו צריך תוספי מזון, ויטמנים ומינרליים נוספים להתפתחותו. בגיל 6 חודשים התינוקות שלנו יותר תנועתיים וזקוקים למרכיבי מזון נוספים על מנת “לעמוד” במאמץ ובאנרגיה הדרושה להתפתחות שלהם. הנקה ותמ”ל כבר אינם מספקים את כל הדרוש לגופו של התינוק בגיל 6 חודשים.

המעבר לתזונת מוצקים צריך להיות הדרגתי. אנחנו נותנים טעימות בהתחלה ולא ארוחה שלמה משום שאנחנו רוצים לחשוף את התינוק שלנו למרקם אחר של מזון, לבדוק אלרגיות למזון וגם לאפשר למערכת העיכול הסתגלות למרקם והרכבי מזון חדשים.

איך נדע שהתינוק שלנו מוכן לטעימות?

גיל התינוק – כשהתינוק שלנו לפחות בן 4 חודשים

התינוק שלנו מראה רצון לאכול כשאנחנו אוכלים ואף שולח ידיים לכיוון האוכל שלנו.

מתקיים קשר עין – יד – התינוק מצליח לאחוז בחפצים ולהכניס את ידיו וחפצים לפיו

ראשו של התינוק יציב והוא מסוגל לזקוף אותו – על מנת שהמזון יוכל לרדת למטה לכיוון הקיבה

התינוק מסוגל לשבת עם תמיכה שלנו

התינוק מסוגל להעביר מזון בפה מצד לצד.

חשוב חשוב – שימו לב לתגובות התינוק שלכם במהלך הטעימות אם התינוק מראה התנגדות אל תכריחו. אנחנו לא רוצים ליצור רתיעה ממזון מוצק. הפעילו שיקול דעת והמשיכו לפי הקצב של התינוק שלכם. כל תינוק הוא שונה.

מה נותנים בטעימות?

טעימות הן רק טעימות (!) כמות של 2-4 כפיות כדי להכיר לתינוק את טעמו ומרקמו של המזון וגם כדי לשלול אלרגיה למזון ספציפי. ניתן את המזון במרקם מחיתי דייסתי, אחרי שהתינוק מתרגל למרקם אפשר ורצוי לעבור גם למרקמים גסים יותר.

לפי המלצות משרד הבריאות רצוי להתחיל בפירות וירקות המכילים ויטמינים רבים, מזונות עשירים בברזל כגון בשר, הודו, דגים, קטניות וכו. ביצים ניתן לשלב מגיל 6 חודשים כשהן עשויות היטב וגם מוצרי חלב שאינם חלב ניגר בכמויות קטנות.

כיום המלצות משרד הבריאות הן לתת לתינוק גם מהאוכל הביתי המשפחתי על מנת להכיר לו טעמים נוספים ולשלב אותו בארוחות המשפחתיות.

מאדים? מבשלים? אופים? הכל הולך 

תמיד שואלים אותי מה עדיף לתינוקות מבחינת המרקם, בגלל שבשלב הראשוני של הטעימות אני רק רוצים לחשוף את התינוק שלנו למרקמים נוספים, לבדוק אלרגיות ולהכיר למערכת העיכול אוכל מוצק אין חשיבות גדולה לצורת ההכנה. הדבר החשוב ביותר הוא מרקם המחית. פירות וירקות נקלף מקליפתם. פירות ניתן לטחון AS IS (אפשר גם לאדות) ואילו ירקות עדיף לאדות או לבשל עד שנהיים רכים. ניתן לטחון בבלנדר/מעבד מזון/בלנדר מוט/ או ידנית. הדבר החשוב ביותר שנקפיד עליו הוא מרקם המחית, חלק וללא גושים.

מה לגבי מלח? תבלינים? אבקת מרק?

בעבר המליצו לא להוסיף כלל מלח ותבלינים לאוכל של התינוק. אבל, במידה ואנו נותנים לתינוק לאכול מהאוכל הביתי המשפחתי לא נוכל להימנע מתבלינים ומלח. ההמלצה להימנע מתבלינים נובעת מכך שאנו לא רוצים “להרוס” את הטעם הטבעי של המזון. ישנו יתרון לחשוף את התינוקות שלנו למזון בטעמו הבסיסי על מנת שלא יתרגלו או יעדיפו טעמים אחרים. ההמלצה על הימנעות משימוש במלח או באבקת מרק נובעת מכך רוב המזון בארץ עובר הכשרה (כשרותת) בתהליך ההכשרה משולב מלח. בנוסף, מי הברז בישראל מכילים אף הם נתרן. שילוב בין המים, תהליך ההכשרה עם תוספת של נתרן במלח לבישול או אבקת מרק עלול לגרום לכך שהמזון יכיל כמות גדולה של נתרן. מחקרים* מצאו שלרמת נתרן גבוהה עלולה להיות השפעה על עליית לחץ הדם של תינוקות.

איך נותנים את הטעימות ?

זמן החשיפה לטעימות הוא חשוב מאוד. נבחר זמן בו התינוק שלנו רגוע ולא עייף או רעב, בין הארוחות ולפחות שעה אחרי הארוחה.

שלב הטעימות הוא גם הזדמנות מעולה לחיזוק מוטורי של התינוק שלנו. הכנסה של כפית, יד או מוצץ טעימות לפה כשעליהם מזון היא התנסות מוטורית ותחושתית חשובה. בנוסף, התמודדות של תינוק עם לכלוך הוא ושלב מדהים להתנסות וחשיפה של התינוקות למרקמים ותחושות.

טעימות עם כפית – אל תכניסו את הכפית לפה של התינוק – תנו לו לעשות זאת בעצמו!

שימו את הכפית עם המחית מול פיו של התינוק ותנו לו לעשות פעולה יזומה של פתיחת הפה והנעת הצוואר לכיוון הכפית. כשהתינוק עושה את הפעולה בעצמו גם מיקום האוכל על פני הלשון משתנה. בלוטות הטעם נמצאות בקצה הלשון, מסביבה וקרוב ללוע.

תשמשו ב-2 כפיות –  אחת לתינוק ואחת לכן. העמסת מחית על הכפית והובלתה לפה היא תרגול מעולה של קשר עין יד ומוטוריקה גסה של התינוק שלכם. בנוסף זהו צעד חשוב לעצמאותה וחיזוק הערך העצמי של התינוק – פעולה ששכרה בה כי התינוק מרגיש את התמורה שיש בפעולה באופן מידי.

תנו לתינוק להתנסות ולחוש את האוכל – הניחו את קערת האוכל מול התינוק והניחו לו לטבול את הידיים ולהכניסם לפה. זוהי התנסות מדהימה במרקמים ותחושות וגם תרגול קשר עין יד.

התינוק מעדיף את האצבע במקום כפית – מעולה! אפשר להשתמש באצבע שלכם וגם בשלו – כל תינוק והקצב שלו.

מרחו חלק מהמחית סביב הפה של התינוק – התינוק יניע את הלשון במטרה ללקק את האוכל, הנעת הלשון היא חשוב גם כדי להעביר את האוכל בתוך הפה. בנוסף, תרגול של הנעת הלשון יעזור לתינוק בהמשך לדיבור ולאכילה מורכבת יותר של מרקמים גזים יותר.

מוצץ טעימות / נגיסון – יכול לשמש ככלי עזר משלים לטעימות כדי לחשוף את התינוק לטעמים נוספים ואוכל במרקם קשיח תוך שמירה על בטיחות התינוק שלכם מסכנת חנק ממזון נוקשה. בנוסף המוצץ עשוי לעזור לתינוקות חלשים מוטורית לקשר עין – יד – פה ושיפור יכולת האחיזה.

*שימו לב – אין לחשוף תינוקות לדבש וחלב ניגר לפני גיל שנה.

 

שיהיה בהצלחה !