האמבטיה מלאה, הכנו מגבת, בגדים נקיים, חיממנו את חדר האמבטיה, הכנסנו את התינוק למים ואז התינוק מתחיל לבכות בהיסטריה. מה שגורם לכך שזמן האמבטיה הופך להיות חויה לא נעימה. לעיתים, מיד אחרי שסיימנו את האמבטיה מתחיל הבכי וכל זמן האמבטיה אנחנו מפחדים מהרגע שנוציא את התינוק מהמים… ישנם הורים שהבכי המלווה לזמן האמבטיה משפיע עליהם עד כדי כך שלעיתים הם מעדיפים לוותר על האמבטיה רק כדי לא להתמודד עם הבכי.

אז למה תינוקות בוכים במהלך או אחרי אמבטיה? ומה עושים כדי למנוע את הבכי?


למה הם בוכים?
1. גירוי יתר – תחושת המים על העור לתינוק קטן היא גירוי גדול עבורו. נוסיף לכך את המנח שלו באמבטיה, את תחושת הסיבון של העור, אורות האמבטיה ברקע, ריח הסבון ואמבטיה ארוכה יגרמו לתינוק שלנו להיות מוצף חושית…
2. קור/חום של המים – חשוב מאוד להקפיד ולבדוק את טמפרטורת המים, מים קרים או חמים מדי יגרמו לתינוק לחוסר נוחות
3. רפלקס מורו (בהלה) – אצל תינוקות קטנים (עד גיל 3-4 חודשים) רפלקס מורו דומיננטי במיוחד. מורו יופיע בעיקר במעבר בין הידיים שלנו לאמבטיה וגם בהוצאה מהאמבטיה. הבהלה גורמת לתינוק להיות דרוך ומבוהל.
4. עייפות יתר – לרוב אנחנו מקלחים את התינוק בערב, התינוק עייף ומוצף מכל גירויי היום.
5. הבדלי טמפרטורה ביציאה וכניסה לאמבטיה – הבדלי הטמפרטורה יגרמו לחוסר נוחות אצל התינוק וגם עשויים לגרום לרפלקס מורו.
6. רעב – הורים רבים מקלחים את התינוק לפני האכלה מחשש שיפלוט וגם כחלק מסדר פעולות קבוע (טקס שינה). תינוק רעב יבכה ולא י

 

 ועכשיו לפתרונות:
1. אמבטיות מהירות – אמבטיה לא צריכה לקחת יותר מכמה דק לתינוקות קטנים. ננסה לסבן ולשטוף במהירות כשהכיוון הרצוי הוא מלמעלה למטה – קודם פנים ושיער.
2. טמפרטורה – נוודא שהמים בטמפרטורה המתאימה לתינוק שלנו – נחפש את האיזון והטמפרטורה המדוייקת המתאימה לתינוק שלנו.
3. מורו – עם רפלקס מורו נתמודד על ידי כך שנכניס את התינוק שלנו למים דרך הצד, קודם כתף ואז נגלגל אל הגב. גם בהוצאת התינוק מהאמבטיה נקפיד להרים אותו דרך הצדדים.
4. שינוי שעת האמבטיה – לא חייבים לקלח בערב, אפשר לעשות אמבטיה במהלך היום. נמצא את הזמן הטוב ביותר לתינוק ועבורינו כדי לקלח. לא לכל התינוקות מתאימה אמבטיית ערב – הזמן לאמבטיה צריך להתאים להורה ולתינוק במקביל.
5. הבדלי טמפרטורה ניתן למנוע על ידי חימום חדר האמבטיה והבית לפני, אחרי ובמהלך הלבשת התינוק. גם כאן נקפיד על הרמה והורדה דרך הצדדים (גם כשהתינוק עטוף במגבת).
6. ניתן להאכיל תינוק לפני אמבטיה – אחרי הנקה וגרפס אפשר לחכות כמה דק בודדות ולקלח, אחרי בקבוק וגרפס נחכה בערך 20-40 דק.
**במידה והתינוק אכל לפני האמבטיה, אני ממליצה גם לתת האכלה נוספת קטנה מיד אחרי האמבטיה כי הגירוי שבאמבטיה עשוי לגרום לתינוק שוב לרעב.
7. תינוק שאינו אוהב להיות ערום ניתן לעטוף בחיטול טטרה דק ולהכניס אותו יחד עם החיתול לאמבטיה. בתוך המים נסיר את החיתול לאט ונחשוף את גופו של התינוק. גם בהלבשת התינוק לאחר האמבטיה נקפיד להניח שמיכה עבה או מגבת יבשה מתחתיו ובהלבשה נכסה את גופו של התינוק כל פעם כדי לא להשאיר אותו חשוף.

טיפ קטן שינוי גדול:
הכינו את כל הדרוש לאמבטיית התינוק מראש. וגם את כל הדרוש לשלב שאחרי: ביגוד, חיתול, משחה, מסרק, בקבוק או כרית הנקה ומקום נוח להאכיל את התינוק מיד אחרי האמבטיה.