רפלקס המציצה (Sucking Reflex) הוא רפלקס מולד הישרדותי שקיים מלידת התינוק (בהנחה שנולד בזמן) ועד גיל ארבעה חודשים. זהו רפלקס ההזנה. בין גיל 2-4 חודשים פעולת המציצה הופכת לפעולה רצונית ומודעת. כאשר בגיל 4 חודשים לערך רפלקס המציצה/יניקה ורפלקס החיפוש רפלקס חיפוש הפטמה (Rooting Reflex) נעלמים והתנהגויות אכילה רצוניות מתחילות. כדי שתינוק יוכל לאכול אוכל מוצק רפלקס היניקה חייב להיעלם מהמערכת. מלבד הזנה לרפלקס המציצה יש חשיבות בפיתוח מיומנות סנכרון מציצה-בליעה-נשימה.
המוצץ נועד כדי לענות על צורך המציצה של התינוק שמקורו ברפלקס מולד כאשר המציצה לצורך הרגעה ולא לצורך הזנה.
לפי הוראות משרד הבריאות שימוש במוצץ מומלץ לתינוקות יונקים מעל גיל 3-4 שבועות כאשר ההנקה מבוססת על מנת שלא לפגוע בהנקה.


יתרונות המוצץ:
1. שימוש במוצץ נמצא כאחד מהגורמים מפחיתי סיכון למוות בעריסה (SIDS – Sudden infant death syndrome) משום שהוא עוזר לתינוק להשאיר נתיב אויר פתוח.
2. פעולת המציצה מרגיעה את התינוק.
3. דרך הרגעה של התינוק ללא תלות בהורה/ מטפל
4. שימוש במוצץ עשוי לעזור במקרה והתינוק שלנו מוגז – ישנו קשר בין השרירים הטבעתיים בפה לשרירים הטבעתיים בפי בטבעת. כאשר תינוק מבצע פעולת יניקה/מציצה פיו עושה תנועות של שחרור וכיווץ, פעולה זו גורמת לפעילות המעיים וסוגר פי הטבעת. לכן, מציצת מוצץ עשויה לעודד יציאה ולהקל על תינוק מוגז.
5. חוקרים מצאו שבמקרה של פגות, מוצץ מסייע לתינוק לפתח את רפלקס המציצה שעוד לא הבשיל בגלל הלידה המוקדמת.

6. בנוסף, חוקרים מצאו ששימוש במוצץ בעת פעולה רפואית או חיסון מקטין חווית כאב אצל תינוקות ופגים.

כיצד נלמד תינוק לקחת מוצץ:
1. נציע לתינוק את המוצץ כשהוא שבע כדי לא ליצור בלבול פטמות או רתיעה מהמוצץ משום שניתן כתחליף להאכלה.
2. נציע לתינוק את המוצץ תינוק עייף – ממש לפני השינה, המציצה מרגיעה את התינוק.
3. כאשר נציע לתינוק את המוצץ נכוון אותו כלפי מעלה לכיוון החיך העליון על מנת שהלשון תעלה (כמו בהאכלה דרך בקבוק או הנקה) והתינוק יתפוס את המוצץ ויבצע מציצה שלו
4. כאשר התינוק מכניס את המוצץ לפיו ומתחיל למצוץ, המשכו מעט את המוצץ החוצה, כאילו אתם מתכוונים לקחת לו את המוצץ על מנת שיתפוס אותו חזק יותר וייצר ואקום.
5. עוד טיפ קטן שעוזר כאשר התינוק לוקח מוצץ ומתחיל למצוץ טפחו קלות על המוצץ כשהוא בפיו עם אצבע. לעיתים הקצב המונוטוני של הטפיחה עוזר.
6. דרך נוספת ללמד תינוק לקחת מוצץ היא על ידי שימוש ברפלקס החיפוש (Rooting Reflex). טיילו עם המוצץ לאט סביב פיו של התינוק לשני הכיוונים, כאשר התינוק יפתח את פיו הציעו את המוצץ לתינוק לכיוון החיך העליון.
*שימו לב לא לדחוף את המוצץ לפה של התינוק בכוח או להחזיק בכוח בפיו על מנת לא לעורר את רפלקס ההקאה ורתיעה מהמוצץ.

*שימו לב – תינוקות שונים = מוצצים שונים. לא לכל תינוק יתאים כל מוצץ, במידה והתינוק לא לקח מוצץ מסוים אין הדבר אומר שהוא סרבן ולא ייקח מוצץ כלל. לכל אחד מאתנו מבנה פה אנטומי שונה ולכל תינוק מתאים מוצץ שונה. ההמלצה שלי היא להציע את אותו מוצץ מספר פעמים בזמנים שונים במשך יומיים, לא עובד – הציעו מוצץ אחר.